Mitt stadsalfabet ‒ städer i världen jag har besökt från A till Ö

Trondheim, Norge. Foto: Michelle Maria.

Kan man resa genom alfabetet? Ja, så klart. Här är mitt stadsalfabet: städer runt om i världen jag varit i, från A till Ö. Hur många bokstäver prickar jag in ‒ och du själv?

Att göra ett stadsalfabetet är en rolig idé till blogginlägg som jag hittade hos min resebloggarkollega Oh Darling let’s be adventurers. Hon i sin tur hittade den hos Swedish Passport.

Men vad är det då? Ja, som namnet antyder är det en lista där man räknar upp en stad man varit i för varje bokstav i alfabetet. Även om man har varit i flera städer på B, så är det bara en som ska in i alfabetet. Listan är alltså inte en komplett resehistorik.

Det här var inte så lätt som det verkade. Vissa städer fick jag tänka till rejält för att minnas. Andra ställen jag först kom på fick jag sortera bort, då de snarare räknas som byar än städer.

Till slut fick jag ihop mitt eget stadsalfabet, med några rader om hur jag minns var och en. Helst hade jag bara velat visa egna foton.  Men det hade blivit ett ogörligt arbete att leta i gömmorna och skanna papperskopior. Det är nämligen så att många av städerna besöktes före digitalkamerans tid. Då blir man glad för Creative Commons på nätet! Tack alla bidragande fotografer. Nu kör vi!

Här kommer min lista med besökta städer från A till Ö

Alanya || Turkiet

Mitt första och (hittills) enda besök i Turkiet var i Alanya, för snart 30 år sedan. Jag och blivande maken hade just flyttat ihop och skulle ha romantisk semester. I två dagar var det lyckat, med bad, middagar och nattlig basar. Jag hittade en fantastisk skinnjacka med gigantiska axelvaddar (ja, modernt då), men den blev aldrig köpt. Resten av veckan låg jag på sjukhus med dropp och höll faktiskt på att stryka med …

Alanya, Turkiet. Foto: Nihat Sinan.

Brygge
|| Belgien

”Åh, hit vill jag åka på bröllopsresa!” Det utbrast nästan alla i min gymnasieklass (15 tjejer) när vi var i belgiska Brygge på skolresa. Vi hade nämligen en utbytesstudent just därifrån sista året. Sedan avslutade vi gymnasietiden med att åka och hälsa på i hennes hemstad, där vi fick bo hos generösa värdfamiljer. Jag var med i lokalradion och lärde mig säga ”Ik heet Anna und bin achttien jaar alt. Onze vakantie in Brugge was erg leuk.”

Brygge, Belgien. Foto: Libby Penner.

Constanț
a || Rumänien

Min allra första utlandsresa någonsin gick till Constanța: en stad vid Svarta havet i sydöstra Rumänien. Jag var bara tio år och upplevde mitt livs dittills största äventyr. Drack gudomlig citronläsk, blev kär i hotellets kypare, köpte en rumänsk folkdräkt och såg Ceaușescu åka förbi i limousin.

Constanța, Rumänien. Foto: John Menard.

Danderyd || Sverige

Från Danderyd norr om Stockholm har jag speciella minnen. Det var på sjukhuset här som mina tre söner föddes, med cirka två år sinsemellan. Jag var också ofta i dessa trakter under min barndom. Fina minnen med besök hos kusinerna!

Danderyd, Sweden
Danderyd, Sverige. Foto: Tommie Hansen.

Eskilstuna || Sverige

Bara en kvarts bilfärd från Strängnäs, min nuvarande hemstad, ligger Eskilstuna. Just det här huset med tornet måste väl vara stadens vackraste, och faktum är att jag är bekant med en av dess invånare via bloggvärlden: Fotograf Helena Karjalainen. Spana gärna in hennes fina foton! Till Eskilstuna (eller Stockholm) åker vi för att shoppa, när utbudet i Strängnäs inte räcker till.

Eskilstuna, Sweden
Eskilstuna, Sverige. Foto: haba_fin.

Füssen || Tyskland

Direkt efter gymnasiet åkte jag och min bästa kompis ut i Europa för att tågluffa. De äventyr vi upplevde under den resan skulle man kunna skriva en bok om. Mina barn hade aldrig fått göra det vi gjorde då. Eller, hm, det kanske vi inte heller fick? 😉 Är du nyfiken, så läs mitt recept på en lyckad tågluff. En anhalt var i alla fall tyska Füssen där vi klättrade upp till sagoslottet Neuschwanstein. Utsikten var fantastisk, guidens engelska bedrövlig. Vi skulle ha valt tysk guidning! Detta utspelade sig nämligen på den tiden då undertecknad ledigt och lätt konverserade på tyska.

Schloss Neuschwanstein Germany
Schloss Neuschwanstein. Foto: Jean Beaufort.

Gdansk || Polen

En mysig helg med julmarknad, det hade vi tänkt oss i december 2019 jag och maken. Vi valde Gdansk och checkade in på ett mysigt hotell vid floden. Det visade sig dock att maken prickade in just denna helg för att ligga rejält sjuk i influensa på hotellrummet. Undertecknad fick flanera runt själv i den julsmyckade och vackra staden. Knappast enligt planeringen! Sedan, lagom till själva julhelgen, däckade även jag. Gdansk, vi kommer tillbaka!

Gdansk, Polen. Foto: Anna Ström Åhlén.

Hastings || Storbritannien

Roliga lärare, en galen ”värdfamilj”, billig choklad och ett stundande prinsessbröllop. Det innehöll min första Englandsresa under gymnasiet, då jag var på språkkurs i Hastings. Om denna sanslösa språkresa kan du läsa på min numera slumrande 80-talsblogg. Skattvarning och höjda ögonbryn utfärdas!

Hastings, Storbritannien. Foto: Wilhelm Gunkel.

Iraklion || Grekland

På Kreta har jag varit två gånger, en ö i det älskade Grekland som jag mer än gärna återvänder till. En av resorna (lååångt tillbaka på 80-talet) innefattade ett besök i Heraklion, huvudstaden. Men visst kan det också skrivas Iraklion och tur är väl det, för mitt stadsalfabet. Här kan du läsa mer om min kärlek till Grekland.

Iraklion, Grekland. Foto: Ania Mendrek.

Jersey City || USA

Bara några minuters tågfärd från Manhattan ligger Jersey City. Ett utmärkt alternativ för den som vill spara lite pengar under resan till New York. Här har jag hyrt lägenhet via Airbnb ett par gånger, med strålande vy mot Manhattan. Korttidsuthyrning är dessutom helt lagligt i staten New Jersey. Allra mest minns jag resan hit för att fira födelsedag i New York.

Jersey City, New Jersey, USA. Foto: Anna Ström Åhlén.

Kuala Lumpur || Malaysia

En spännande stad med en brokig blandning av folk, kultur och arkitektur; det är Kuala Lumpur. Här startade mitt livs mest minnesvärda resa som faktiskt inte gick till New York utan till Malaysia, 2017. Här på bloggen finns många inlägg med inspiration och tips från min resa till Malaysia.

Kuala Lumpur, Malaysia. Foto: Anna Ström Åhlén.

Las Vegas || USA

Min allra första långflygning och mitt allra första besök i USA: Las Vegas 2008. Från denna resa minns jag hotell som överträffar varandra, spektakulära ljud- och ljusshower och bland den godaste mat jag ätit. Som jag skrev på min dåvarande reseblogg: ”Det är en saga, som inte till fullo går att beskriva; den måste upplevas.”

The Venetian, Las Vegas, USA. Foto: Scott Webb.

Milano || Italien

I Milano var jag under min första tågluff, direkt efter gymnasiet. Då hälsade jag på en kille jag brevväxlat med sedan mellanstadiet, vars föräldrar bjöd på niorättersmeny. Brevvännen lärde också mig och min kompis vissa italienska ord som jag aldrig glömmer.

Milano, Italien. Foto: Dimitris Vetsikas på Pixabay.

New York || USA

New York behöver ingen närmare presentation: staden i mitt hjärta, min största passion och mitt andra hem. Här finns något för alla; det är ett universum för sig som saknar motstycke. Läs, dröm och frossa bland mina hundratals inlägg på New York-bloggen.

West Village, New York
West Village, New York, USA. Foto: Anna Ström Åhlén.

Ostrava || Tjeckien

Bland det häftigaste jag gjort var att besöka musikfestivalen Colours of Ostrava i Tjeckien. Ett före detta industriområde, omgjort på mycket kreativt vis med musikupplevelser för livet. Bland annat fick jag presspass till ett av mina favoritband: Kodaline! Dessutom besökte vi både en ”vulkan” och en plats i underjorden.

Ostrava, Tjeckien. Foto: Anna Ström Åhlén.

Porto || Portugal

När jag kom till Porto sommaren 2019 var det kärlek vid första ögonkastet. Vilken stad! Arkitekturen, väggmålningarna, läget vid floden, underbar mat och myllrande folkliv. Tiden blev alldeles för kort, men jag kommer garanterat att återvända (om och när det blir möjligt igen).

Porto, Portugal
Porto, Portugal. Foto: Anna Ström Åhlén.

Q ||

Tyvärr ingen träff här. Om man inte kan få fuska och räkna Queens i New York … 😉

Riga || Lettland

Resan till Riga vintern 2012 tillhör de värsta i mitt liv. Väldigt tråkigt med tanke på att Riga är en sådan vacker stad. Men vi lyckades pricka in kryssningen i samband med stormen Emil, där vågorna slog upp till fartygets högsta våning. Våra söner tyckte det var kul att nudda taket i varje vågdal medan vi föräldrar försökte slumra på soffor utanför baren. Det gick sådär, medan fulla letter sjöng ledmotivet till Titantic.

Riga, Lettland. Foto: Daniels Joffe.

Sète || Frankrike

Under min tredje tågluff på 80-talet gick turen ner mot Franska Rivieran. I Sète lockade värmen och Medelhavets svalka. Vandrarhemmet vi bodde på kvalar dock inte direkt in på min topplista. De hade en egen matsal där vi serverades mat så äcklig att jag kämpade med varje tugga innan jag gav upp. Det blev en Salade Niçoise på stan i stället. Sedan blev jag tyvärr sjuk och fick resa hem. Men det berodde inte på maten.

Sète, Frankrike. Foto: Briggs321 (pixabay.com).

Trondheim || Norge

Till norska Trondheim kom jag och blivande maken på en roadtrip i början av 90-talet (eller biltur som man snarare sade på den tiden). Jag minns att jag var så imponerad av den mäktiga katedralen och alla pittoreska hus.

Trondheim, Norway
Trondheim, Norge. Foto: Simon Williams.

Umeå || Sverige

I Umeå har jag varit på jobbuppdrag för att informera om hur Sverige tar hand om sitt radioaktiva avfall. Kanske inte ett ämne man direkt förknippar med den idylliska bilden nedan. Men vi reste runt i så gott som hela landet (se även Ängelholm nedan). Fint var det, hur som helst. Jag gillar alltid städer vid vatten!

Umeå, Sweden
Umeå, Sverige. Foto: Mrs Gemstone.

Valletta || Malta

”Vill du följa med på konferens till Malta?” frågade min chef när jag kom tillbaka efter sista föräldraledigheten. ”Ja, tack!” var självklart svaret. Visserligen var det bara februari men vi kunde ändå sitta på uteserveringar och utforska Valletta med shopping och god mat. Konferensen då? Tja, roligare har jag väl varit på. Men tack vare mina underbara kollegor fick jag en riktig höjdarresa!

Valletta, Malta
Valletta, Malta. Foto: Ferenc Horvath.

Warszawa || Polen

Polens huvudstad förärades ett besök av mig och maken hösten 2017. Vi bodde prisvärt på Sofitel och utforskade bland annat Old Town som återuppbyggdes efter andra världskriget. Dessutom njöt vi av god mat och en tur i vackra Lazienkiparken.

Warszawa, Polen. Foto: Anna Ström Åhlén.

X ||

Ett besök i Kina hade underlättat för den här bokstaven. Men så är icke fallet.

Ystad || Sverige

I pittoreska Ystad finns många fotomotiv men tyvärr inget i mina egna arkiv. Här har jag varit både på jobb- och semesterbesök. Min faster Karin hade också ett gulligt litet hus här.

Ystad, Sverige. Foto: Ulf Bodin.

Zell am See || Österrike

Under min tågluff efter gymnasiet hade jag allra roligast i Zell am See. Här träffade jag och min reskompis på ett gäng andra svenskar, som vi levde livet med under fantastiska dagar. Vandring, vindsurfing och motercykelturer stod bland annat på schemat, utöver nattligt suddande till den rådande hitlåten Moonlight Shadow.

Zell am See, Österrike. Foto: Jason.

Åbo || Finland

Besöka Mumindalen i Finland? Ja, det var en bra idé tyckte vi när pojkarna var små. Vi tog en färja till Åbo och utforskade Mumindalen tillsammans med goda vänner. Våra söner har verkligen vuxit upp med Mumintrollet och den äldste sade som tvååring till och med ”ja” med finskt uttal! 😉

Mumindalen i Åbo, Finland. Foto: Pixabay.

Ängelholm || Sverige

Det här är en lite tveksam punkt. Har jag eller har jag inte varit i Ängelholm? Jag tror nämligen det. I början av 90-talet turnerade jag runt i hela Sverige med en informationstrailer. Vårt syfte var att informera om hur Sverige tar hand om sitt radioaktiva avfall från kärnkraft, sjukvård, industri och forskning. (Se även Umeå ovan.) Var vi i Ängelholm? Förlåt Ängelholm, men jag minns inte. Men högst troligt var vi det, eftersom jag bodde på säkert 40 hotell under ett och samma år. Om det inte räknas får jag fuska lite och ta Äsköping, som visserligen ”bara” är en tätort men där jag garanterat har varit.

Ängelholm, Sverige. Foto: Dguendels, Wikimedia Commons.
Julita Gård, Äsköping, Sverige. Foto: Stockholm Countrybreak.

Örnsköldsvik || Sverige

I Örnsköldsvik var jag i princip varje sommar under 90-talet. Härifrån kommer nämligen min man. Både före och efter barnen kom har vi  tillbringat många semestrar i familjens stuga i Stubbsand. En mycket vacker trakt! Och se där: Snipp, snapp, snut, då var listan slut.

Örnsköldsvik, Sverige. Foto: Tone Bjerkli.

Har du också gjort ett stadsalfabet?
Berätta i kommentarsfältet, så länkar jag!

0 0 votes

Inline Feedbacks
View all comments
Helena - Oh darling, let's be adventurers

Va kul att läsa dina berättelser om de städer som du har besökt!

Men, vad hände egentligen i Alanya? Och egentligen så räknas ju inte Queens i New York. Men jag skulle också vilja lägga till antingen Queensland eller Qatar på Q, men njae..

Oj! Usch då! Det lät ju verkligen inte som någon bra upplevelse. Så obehagligt! Skönt att det gick bra ändå trots traumat.

Haha jo, jag fattade att det var ett skämt. Jag var ju inne på lite samma spår med Queensland och Qatar menade jag. Men näe, hur gärna jag än vill säga att det räknas så tycker jag inte att det gör det. Om det hade varit platser istället för städer, haha.

Helena - Oh darling, let's be adventurers

Ja, man kan ju verkligen variera en sån här lista på alla möjliga olika sätt. Blir lite sugen på länder nu, men vi får se 🙂 Jag envisas ju också på att åka tillbaka till många länder, hehe.

Ja men precis!! Man hinner ju oftast bara skrapa på ytan under första besöket.

Emma, Sol som sol?
3 years ago

”Våra söner tyckte det var kul att nudda taket i varje vågdal medan vi föräldrar försökte slumra på soffor utanför baren. Det gick sådär, medan fulla letter sjöng ledmotivet till Titantic.” Haha, där skrattade jag högt! Jag åkte båt till England sommaren -83 med scouterna och oj så det gungade, det blev många extrasteg på dansgolvet. De flesta låg i sina hytter med en påse men jag och några till hade hur kul som helst! Fast han som fick för sig att bada i poolen och spräckte skallen tyckte nog inte att det var lika kul. Sedan stängdes poolen av… Read more »

Alltså, jag var nog lite dramatisk där, han spräckte nog inte skallbenet men han slog i alla fall i huvudet så det var mycket blod både i pool och runtom. Såg honom dagen efter och då var han på omplåstrad och på benen.

Ann-Louise Paulsson
3 years ago

Så roligt att läsa de här alfabetslistorna! Jag håller på med en egen och började skratta lite när jag läste att du inte är säker på om du varit i Ängelholm, för det är exakt så jag sitter och funderar också nu. Har jag varit där eller inte? 🙂

Lena i Wales

Vilken fantastisk lista!
Vissa städer har jag besökt, men långt från alla.
Älskar Sète, så vackert.
Ha det bra!

Ama de casa
3 years ago

”Bokstavsleken” brukar jag kalla det och den leker vi ibland när vi bilar. Ämnena varierar och ibland blir det städer vi besökt. Vi tar varannan bokstav och det svåraste med leken är att jag har så himla svårt för alfabetet 🙂
Dina ”bokstavsmissar” har jag exempel på. Har varit i:
Q: Quito i Ecuador och Qaqortoq på Grönland.
X: Xcaret i Mexiko och Xijona här i Spanien (den valencianska stavningen, på ”riksspanska” heter staden Jijona)

Kul läsning! 🙂

Emma, Sol som sol?
3 years ago

Höger och vänster? Välkommen i gänget! Ama är lika dålig på det hon med! Samt hennes svägerska!

Mannen mins bilskolelärare sa att kvinnor generellt har svårare för att skilja på höger och vänster. Jag tror honom.

FREEDOMtravel
3 years ago

Vad kul! Det blev inte många överkryssade städer där inte … Låter kul, men misstänker att det tar lite tid. Får se om jag ger mig på det 😉 Och haha, varit eller inte varit i Ängelholm. Jag tror att det kan vara likadant för mig i en del städer, särskilt såna där man (kanske) varit när man var ”ung”…

Orsakulla mamma vid 20, specialpedagog

Jag blir så imponerad av er beresta som har så många platser ni besökt. Haha jag skulle haft så få platser att rabbla upp. Men så reser jag heller inte så ofta så det kan ju bero på den saken :).

Marias Memoarer
3 years ago

Så roligt att se allas listor 🙂 Jag publicerade en alternativ lista idag på bloggen.

Amanda (Swedish Passport)

Så himla kul att du nappade på idén så att jag fick läsa din lista också! 🙂 Läste här bland dina kommentarer om Xcaret i Mexiko och blev taggad då jag varit där och saknade X på min lista, men efter lite googlande kom jag fram till att det är en del av staden Playa del Carmen. Får göra en lista med stadsdelar också kanske och se om den går att göra fullständig 😉